تفاوت های تلفن سانترال و ویپ چیست؟

فرق تلفن ویپ و سانترال

بسیاری از افراد نمی‌توانند بفهمند که برای سازمان خود تلفن ویپ تهیه کنند یا سانترال! در حالی که این دو، دو مفهوم کاملا مجزا هستند. به همین خاطر تصمیم داریم که در این پست شما را با تفاوت های تلفن سانترال و ویپ آشنا سازیم. در ابتدا باید بدانیم که هر کدام از این دو تکنولوژی چه مفهومی دارند. پس با این نوشتار از ایده آل پاناسونیک همراه باشید.

تلفن سانترال چیست؟

این تلفن‌ها می‌توانند چند خط شهری و داخلی را مدیریت کنند. برای روشن تر شدن موضوع فرض کنید که شما نیاز به 20 خط شهری دارید. در حالت عادی و هنگامی که از تلفن‌های معمولی استفاده می‌کنید مجبورید که از 20 تلفن استفاده کنید. در این صورت فرض کنید که روی میز شما چه غوغایی برپا خواهد بود. اما تلفن‌های سانترال برای رفع این مشکل به وجود آمده اند. شما علاوه بر این که می‌توانید با استفاده از این تلفن‌ها تعداد زیادی خط شهری را مدیریت کنید، بلکه می‌توانید با استفاده از همین تلفن با بخش‌های دیگر سازمان به رایگان تماس برقرار کرد.

تلفن ویپ چیست؟

تلفن وُیپ که مخفف کلمه‌ی (Voice Over IP) است، یک تکنولوژی جدید در انتقال صدا است که این کار را بر روی شبکه انجام می‌دهد. به این معنی که تماس تلفنی شما روی شبکه‌ای به نام IP انجام خواهد شد. همانطور که می‌دانید پیش از بروز پدیده‌ای به نام اینترنت، تماس‌های تلفنی روی بستری به نام PSTN انجام می‌شد که یک شبکه عمومی برای تلفن بود. همین موضوع باعث می‌شد که تماس تلفنی با فاصله‌های دور هزینه زیادی در پی داشته باشد. اما با ظهور اینترنت ، این معادلات به هم ریخت.

اما به نظر می‌رسد که تلفن های ویپ برتری‌هایی نسبت به تلفن‌های سانترال دارند که در این جا به آن‌ها می‌پردازیم و تفاوت های تلفن سانترال و ویپ را بررسی می‌کنیم.

فرق تلفن ویپ و سانترال
فرق تلفن ویپ و سانترال

مزایای تلفن ویپ نسبت به سانترال

  • نصب ساده و مدیریت از راه دور : یکی از تفاوت های تلفن سانترال و ویپ در رابطه با امکان مدیریت آن از هر جایی است. از آنجایی که این تلفن‌ها دارای یک رابط کاربری روی بستر وب هستند، از هر جایی می‌توان با استفاده از یک مرورگر و اتصال اینترنتی به کلیه تنظیمات و سیستم دسترسی داشت.  این در حالی است که در سانترال نیاز است که شما به خود تلفن دسترسی داشته و با استفاده از کدهای خاص به تنظیمات بپردازید. یعنی برای حل مشکلات فنی نیاز به حضور فیزیکی متخصص نیست.

 

  • رابط گرافیکی ساده: همانطور که گفتیم رابط کاربری تلفن ویپ روی وب صورت می‌گیرد و این زابط بسیار ساده و به صورت گرافیکی تعبیه شده است تا کار با آن برای افراد غیر متخصص نیز ممکن باشد. اما تلفن‌های قدیمی با استفاده از کدهای خاص مدیریت می‌شوند که اصولا تنها افراد متخصص قادر به انجام این کار هستند.

 

  • ایجاد ارتباط تلفنی بدون استفاده از سیم کشی: تلفن‌های قدیمی سانترال نیاز دارند که با استفاده از سیم به شبکه تلفنی متصل شوند و اگر تعداد تلفن‌ها زیاد شود ، سیم کشی هم حجیم خواهد شد. اما تلفن‌هایی که بر اساس ویپ کار می‌کنند می‌توانند به استفاده از شبکه LAN هم که به رایانه کاربران متصل است، به شبکه بپیوندن. همچنین امکان استفاده از شبکه بی سیم وای فای نیز امکان پذیر است. این یکی از مهم‌ترین تفاوت های تلفن سانترال و ویپ است.

 

  • امکان استفاده از گوشی‌ها و برندهای مختلف: استفاده از تلفن‌های ویپ این امکان را مهیا می‌کنند که بتوانید بدون هیچگونه محدودیت از تلفن‌ها با برند‌های مختلف استفاده کنید. در واقع تلفن‌هایی که برای این تکنولوژی ارائه می‌شوند انواع بسیاری دارند از جمله تلفن‌های مخصوص منشی ، تلفن‌های با صفحه رنگی ، تلفن‌های لمسی و … .

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.